Tuesday, May 8, 2007

Long time no see & Sevilla

No niin. Barcelonassa aika kuluu kuin siivillä(hätävalhe) ja huomasinkin juuri, että viimeisestä postauksesta on vierähtänyt yli kuukausi. Tilanne oli siis syytä korjata.

Vaihto on edennyt oikein mallikkasti myös sitten viimeisimmän tilannekatsauksen; säät ovat lämmenneet noin 24 asteen tuntumaan (tulin juuri rannalta) ja pari matkaakin on tullut taas tehtyä. Ai niin ja nyt myös minä olen tukenut Barcelonan ilmeisesti pohjois-afrikkalaista varasliigaa: eräänä iltana olin palaamassa kotiin aamuyöllä iPod taskussa ja kuulokkeet korvissa. Yht'äkkiä eräs mies tuli juttelemaan jotain epäselvää. Tässä vaiheessa tajusin jo jokseenkin mistä oli kyse, joten jatkoin kävelyä. Kaveri kuitenkin kävi minuun käsiksi ja nopean vääntämisen jälkeen pari kaveriaan tulivat "tasoittamaan" tilannetta hänen hyväkseen. Näillä hetkillä myös loppui musiikki kuulokkeissani ja kaverit poistuivat paikalta hyvin nopeasti enkä tässä vaiheessa voinut oikeastaan enää tehdä paljoakaan. Noh, rikosilmoitus on kuitenkin tehty ja nyt ollaan taas astetta fiksumpia (kai) ja epäluuloisempia.

Matkoista sen verran, että ensimmäinen oli pari viikkoa sitten Montserrat- nimiseen paikkaan, jossa sijaitsee VANHA luostari ja kohoaa Katalonian korkein vuori, olisikohan reilu kilometri merenpinnasta... Noh, anyways. Visiitti oli mukavaa peruskamaa ja vei pääsin taas hetkeksi huilaamaan suurkaupungin vilskeestä.

Toinen matka tulikin sitten tehtyä välillä viime torstai ja sunnuntai. Kohteena oli Sevilla ja matkaseurana meksikolainen taistelupari Hugo&Emmanuel, jotka myös ovat vaihtareina kanssani samassa yliopistossa. Sevilla oli kaikin puoliin hieno paikka (suosittelen kaikille), jonkin verran halvempi kuin Barcelona ja tietenkin lämpimämpi (paitsi yöllä) sijainnistaan johtuen. Meillä oli sikäli hyvä mäihä matkan ajankohdan kanssa, että satuimme horjumaan erääseen ilmaiskonserttiin jossa pääesiintyjänä oli Cranberries:in ex-laulaja Dorian O´jotain, joka luonnollisesti otti ex-bändinsä suosiosta kaiken vipuvaikutuksen irti. Laulajan omista biiseistä en muista juuri mitään, mutta zombiet jne kylläkin. Toinen ryhmä oli sitten argentiinalainen rock-pumppu keulahahmonaan Ariel Rot. Kivaa ja reipasta musiikkia.

Matkan kaikki kolme päivää sujuivat mukavasti eri nähtävyyksiä kierrellen eikä mitään kummempia ongelmia ollut- kunnes koitti aika palata kotiin. Olimme varanneet (luonnollisesti) halvimmat lennot mitkä löysimme ja paluulentomme lähti 07:10 su-aamuna. Checkasimme siis ulos hostellista jo la-aamupäivällä, jätimme matkatavarat hostelliin ja päätimme pysyä hereillä viimeisen yön. Noh, illalla sitten menimme jo etukäteen selvittämään mihin aikaan viimeisen bussi lentokentälle lähtisi, koska su-aamun bussi saapuisi liian myöhään kentälle. Kuski kertoi viimeisen vuoron lähtevän 00:45. "Ok, muutama tunti lentokentällä nukkuen ei haittaa, joten bussille mennään eikä taksilla" ajattelimme. Painelimme siis keskustan erääseen tapas-ravintolaan illalliselle, josta talsimme pysäkille puolen yön jälkeen. Tunnin odotettuamme totesimme, että bussikuskin aikataulussa oli "jotain" hämärää ja aloimme selvittämään vaihtoehtoista kuljetusta. Meksikolaiset halusivat välttämättä käyttää bussia, joten hyppäsimme erääseen toiseen linjuriin jolla pääsimme parin kilometrin päähän lentokentästä. Loppu oli käveltävä- pimeällä moottoritiellä jolla (paikallisten mukaan) liikkuu autojen lisäksi myös satunnaisesti käärmeitä. Kävely moottoritien reunaa pitkin noin klo 02:30 oli minulle uusi kokemus. Autot ajoivat läheltä ja aika kovaa eikä kaverini tunnelmankohotusyritys "mäkin eksyin kerran autolla moottoritiellä mexico cityssa" oikein tepsinyt loppuryhmään. Aliupseerikurssin tuoman rautaisen johtajakokemuksen ansiosta otinkin tilanteen hallintaan salamannopeasti ja organisoin tähystyssuunnat taakse, etu-alaviistoon sekä eteenpäin. Olimme jo lentokentän tuntumassa kun toinen meksikolaisista totesi hukanneensa kamerasuojuksensa "jonnekin matkan varrelle." Ohjelmassa oli siis pari sataa metria takaisinmoottoritietä jonka jälkeen poimimme kameralaukun maasta ja jatkoimme matkaa. Lentokentälle saavuimme noin puolen tunnin kuluttua todetaksemme, että kenttä oli suljettu ja avattaisiin vasta viideltä. Valitsimme siis väliaikaismajoitukseksemme ovien vieressä olevat penkit joilla nukuimme parit tunnit. Viideltä sitten pääsimme jo itse lentokenttärakennukseen sisälle jonka jälkeen ei enää ongelmia ollut... Kokonaisuudessaan kuitenkin ihan mielenkiintoinen tapaus =)

Koska viime viikonloppu sujui siis kohtalaisen unettomissa merkeissä, on tällä viikolla ohjelmassa lepäämistä, rutiineja, hiukan opintoja sekä viikonloppuna ehkä retki erääseen katalonialaiseen linnaan, nimeä en muista. Vaihtoa on vielä jäljellä tosiaan se vajaa kaksi kuukautta jonka jälkeen vietänkin kesän todennäköisesti vähän missä sattuu, sillä kesätyötilanne ei tällä hetkellä vaikuta kovin positiiviselta aikataulusyistä johtuen. Lisää päivityksiä kuitenkin luvassa, kunhan auringonotolta kerkeän ;) Good night and good luck!

Matkaseurueemme. Vasemmalta Emmanuel, Hugo ja allekirjoittanut. Bissenä Cruzcampo joka siis on paikallinen ja eniten naitittu bisse Sevillassa. Kuriositeettina mainittakoon, että sevillalaiset juovat espanjalaisista eniten bisseä, jopa enemmän kuin viiniä! =O

Linna, jossa joskus asusteli muunmuassa Espanjan kuningas Carlos V. Ei kauheen korkea, mutta sitäkin laajempi rakennus ja sisältä hieno.

Katedraali. Pinta-alaltaan maailman kolmanneksi suurin (vai oliko se nyt kaikista suurin). Todella iso kuitenkin. Sisällä kultaa hopeaa ja vaikka mitä katolisen kirkon aarteita niin paljon, ettei varmasti lopu kesken.

Arvatkaa kuka on noiden neljän kantaman kannatelemassa arkussa? Kristoffer Kolumbus! I know, historian siipien havinaa. Opas selitti jotain, että herran maalliset jäänteet saattavat olla myös (muistaakseni) Dominikaanisessa tasavallassa, mutta koska en tajunnut selityksestä muuta kuin, että varmuutta totuudesta ei ole, päätin herran lepäävän tässä katedraalissa.

Plaza España jolla järjestettiin muunmuassa 1929 maailman näyttely tms. Jälleen kerran todella iso, reunalla kulkee "joki" ja seiniin on tehty mosaiikkija jokaisesta Espanjan maakunnasta jne.

Ei ehkä maailman mairittelevin kuva, mutta piti laittaa vasemmalla seinällä näkyvien hintojen vuoksi. Kuva on otettu baarin toisesta nurkkauksesta käsin (tai noin metri kulmasta). Tällaisia paikkoja riittää Sevillassa. Loistava paikka seurata Sevilla-Osasuna FA Cupiin (semi)finaalia.. Tv:n koko oli about 14", mutta tunnelma korvasi puuttuvan laajakankaan.

Kuva mainitsemastani konsertista. Väkeä ihan mukavasti ja tunnelma erittäin tiivis.

Cranberries:in laulaja todellakin oli paikalla =)